Annons

En annorlunda skoldag

Under två dagar har det varit extra liv och rörelse i Pukeberg. Under dagarna har 450 elever fått vara med om nyheten kulturdagar, med allt från guidningar och musikuppträdande till lekar och skapande.
Pukeberg • Publicerad 11 juni 2024
Meya Falkstål och Maya Molin, Madesjöskolans Kulturcrew, fick ledigt från från skolan för att hjälpa till med att bland annat servera mat och visa runt i glasutställningen. Här står de tillsammans med Malin Andersson, skolkultursamordnare, och kikar in teckningstävlingen och två glasskulpturer som elever från Riksglasskolan gjort, utifrån teckningar.
Meya Falkstål och Maya Molin, Madesjöskolans Kulturcrew, fick ledigt från från skolan för att hjälpa till med att bland annat servera mat och visa runt i glasutställningen. Här står de tillsammans med Malin Andersson, skolkultursamordnare, och kikar in teckningstävlingen och två glasskulpturer som elever från Riksglasskolan gjort, utifrån teckningar.Foto: Lina Watanen

– I min roll ska jag se till att alla barn från tre års ålder upp till årskurs nio, varje år vid flera tillfällen, får ta del av kultur, säger Malin Andersson.

Hon är skolkultursamordnare i Nybro kommun och den som håller i trådarna för nya projektet Pukebergsdagarna. Hon betonar att väldigt många andra också givetvis är involverade. Samarbeten är nämligen också en stor del av projektet.

Månskensteatern var en av flera aktörer som var på plats på kulturdagarna. Teaterrepresentanterna ansvarade för en teatralisk guidning i bruksmiljön.
Månskensteatern var en av flera aktörer som var på plats på kulturdagarna. Teaterrepresentanterna ansvarade för en teatralisk guidning i bruksmiljön.Foto: Lina Watanen
Annons

I höstas klubbade lärandenämnden igenom en skolkulturstrategi, samt att höja budgeten för skolkultur.

– Ett av målen i strategin är att utöka samarbetet med lokala aktörer, och låta elever få uppleva den kultur som finns på nära håll.

Idag får eleverna som nämns ovan vid flera tillfällen per läsår ta del av kulturevenemang, exempelvis i form av konsert, skolbio, föreställning eller scenkonstupplevelse.

– Det är inte alla barn som får ta del av kulturen på fritiden, så där behöver skolan hjälpa till och stärka upp.

Att den utökade skolkultursatsningen kom att landa i Pukeberg var ganska självklart.

– Pukeberg är en viktig kulturell plats i Nybro med en kreativ miljö, där det har byggts upp olika verksamheter. Vi vill att eleverna ska få upp ögonen för vad som finns i området, och få en inblick i glasbruksbygden, som de faktiskt bor i. Det är inte alla barn som har besökt ett glasbruk idag, menar Malin.

Sista paret ut, kasta kula, pricka flaskan, blindbock, gå på styltor, hoppa hopprep, hästskokastning och dragkamp var några av lekarna som barnen fick prova under dagen. Killkvartetten Kevin Erdman, Nils Furst, Theo Fluder-Sonesson och Bahaa Nassman fick hjälp av länsmuseets Annette Kronlund att tävla i vem som kunde springa fortast med en potatis på sked i munnen.
Sista paret ut, kasta kula, pricka flaskan, blindbock, gå på styltor, hoppa hopprep, hästskokastning och dragkamp var några av lekarna som barnen fick prova under dagen. Killkvartetten Kevin Erdman, Nils Furst, Theo Fluder-Sonesson och Bahaa Nassman fick hjälp av länsmuseets Annette Kronlund att tävla i vem som kunde springa fortast med en potatis på sked i munnen.Foto: Lina Watanen

Under torsdagen och fredagen förra veckan bussades 450 elever från kommunens alla årskurs två och tre samt den anpassade grundskolan på Hanemåla till Pukeberg. Där väntade flera spännande stationer med olika aktiviteter. Månskensteatern bjöd på en teatralisk guidning, biblioteket hade skrivit en egen saga om Pukeberg, Kalmar läns museum ordnade med luffarslöjd och lekar från förr, kulturskolan underhöll med Emil i Lönneberga-musik i hyttan, det tovades nyckelringar med Kalmar läns hemslöjd och Riksglasskolan presenterade sin verksamhet.

– Vi pratar mycket om att minska trösklarna mellan skolkulturen och allmänkulturen. Att eleverna lättare ska få tal del av kulturen som finns i Nybro kommun, och att de då också behöver få möjlighet att se vad som finns. Därför är det viktigt med samarbeten så vi kan hjälpas åt att visa upp vårt utbud.

Förhoppningen är att kulturdagarna ska bli återkommande.

– Tanken är att det ska bli ett stående moment, antagligen för alla i årskurs två. Så att alla elever i kommunen en gång får vara med om detta under sin skoltid.

Lily Bennarsten och Mazen Al Ayoubi har format klart ullbollen och ska sätta fast den i själva nyckelringen.
Lily Bennarsten och Mazen Al Ayoubi har format klart ullbollen och ska sätta fast den i själva nyckelringen.Foto: Lina Watanen
Yvonne Amper och Thea Östin på Hemslöjden erbjöd alla att göra nyckelringar med en ullboll. På bilden syns klass tre på Paradisskolan i fullt arbete.
Yvonne Amper och Thea Östin på Hemslöjden erbjöd alla att göra nyckelringar med en ullboll. På bilden syns klass tre på Paradisskolan i fullt arbete.Foto: Lina Watanen
Lina WatanenSkicka e-post
Så här jobbar KLT med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons