GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Nytt projekt med 65-plussare ska öka läsandet för barn

Barn i Sverige läser idag alldeles för lite. Och framför allt har stunderna där en vuxen läser för barn minskat. Detta är något som Falkenbergsskolan nu uppmärksammar med ett nytt läsfrämjande projekt.
Kalmar • Publicerad 12 november 2021
Per-Ola Jacobson, rektor på Falkenbergskolan, drar snart igång ett projekt där 65-plussare har högläsning för elever från förskoleklass upp till fyran. "Tanken är att goda berättare ska hjälpa till att barnen upptäcker hur viktig läsningen är".
Per-Ola Jacobson, rektor på Falkenbergskolan, drar snart igång ett projekt där 65-plussare har högläsning för elever från förskoleklass upp till fyran. "Tanken är att goda berättare ska hjälpa till att barnen upptäcker hur viktig läsningen är".
Foto: Lina Watanen

– Känslan och nöjbarheten med att bara få sitta och lyssna till en fantastiskt berättelse. Eller att läsa en riktigt bra bok. Det är helt enastående, säger Per-Ola Jacobson, rektor på Falkenbergsskolan.

Dessvärre visar många undersökningar att allt färre barn läser i dagens samhälle.

– Det märks också på elevernas skolresultat om vi pratar betyg och meritvärde. Men även att fler och fler har svårigheter att ta till sig information och omsätta informationen, säger rektorn och tillägger snabbt.

– Att läsa och kunna använda läsandet är inte minst viktigt i en tid när demokrati och nyheter är väldigt utsatta. Man behöver reflektera, förstå och sätta samman saker och ting. Börjar vi göra avkall på det är vi farligt ute.

Läsningen är en central och viktig del i processen med att kunna förstå, ta till sig information och reflektera.

– Kollegiala samtal och en avläsning av tillståndet, både lokalt och nationellt, gör att det slås ganska mycket på tumman om att barn läser mindre och mindre. Det har vi märkt under ett antal år nu.

Per-Ola Jacobson säger att nedgången är förödande, både ut ett samhällsperspektiv men också ur ett medborgarperspektiv. Därför drar han och hans skola, Falkenbergsskolan, nu igång ett läs- och berättarprojekt.

– Vi har gått ut och sökt 65-plussare som vill hjälpa till med ett av våra allra viktigaste uppdrag. Att läsa och berätta goda berättelser för våra barn.

Bland annat har efterlysningar av intresserade högläsare gjorts på sociala medier.

– Vi sökte människor som har hjärta och vilja att hjälpa till. Jag är jättenöjd med intresset som varit, och min bedömning är att vi har en härlig grupp med 65-plussare som gärna vill komma till skolan och läsa och berätta.

Målet är att komma igång snart, förhoppningsvis redan under senare delen av november.

– I en första omgång handlar det om årskurserna från förskoleklass till fyran, det vill säga 6- till 10-åringar. De får i grupper ta del av högläsning av 65-plussarna.

Per-Ola Jacobson säger att det blir en extra stund, utöver den ordinarie läsning som sker under skoldagen.

– Ofta hör man att man skyller på skolan för den samhällsutveckling som skett. Men då har man missförstått. Det handlar självklart inte om att skolan inte ska göra sitt arbete, men vi kan inte göra hela arbetet själva.

Han betonar att det handlar om ett tillsammans-jobb.

– Man kan inte lägga allt på skolan. Det är absolut lika viktigt med föräldrarollerna, att man som förälder faktiskt tidigt sätter sig med sina barn, läser tillsammans och låter det få ta tid. Då ställer man även upp på skolan, genom att skapa en större acceptans bland barnen att vilja läsa.

Högläsningsstunder menar rektorn ger en massa.

– Det stimulerar alla, oavsett om du själv är en duktig läsare, eller en läsare som får jobba mycket med texten. Alla borde få en daglig dos av läsning och berättande, både i skolan och hemmet.

Lina WatanenSkicka e-post
Så här jobbar KLT med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.