Annons

Laddar för en dag med åktur och gemenskap

Friheten att hoppa upp på mopeden, starta motorn och ge sig ut på en tur. Det är en svårslagen känsla. I alla fall om man frågar medlemmarna i Calmare moped union.
Kalmar • Publicerad 25 maj 2023
För ett tag sedan passade medlemmar från Calmare moped union på att ställa upp utanför kvarteret Giraffen, för att göra lite reklam för verksamheten och kommande mopedrally.
För ett tag sedan passade medlemmar från Calmare moped union på att ställa upp utanför kvarteret Giraffen, för att göra lite reklam för verksamheten och kommande mopedrally.Foto: Lina Watanen

Ett stort gäng har ställt upp en hel radda med mopeder, av olika slag, utanför kvarteret Giraffen. Det är just mopederna som är anledningen till att alla samlats. Det är medlemmar från Calmare moped union som passar på att visa upp sig och göra lite reklam för sin verksamhet. Framför allt för kommande aktiviteten mopedrally.

– Vi ordnar alltid med ett mopedrally första lördagen i juni, och i år blir det den 3 juni, berättar Hasse Hagblom.

Annons

Rallyt har varit en tradition sedan många år tillbaka.

– Hur många år har vi haft det, tro? säger Hasse och vänder sig till några bakom.

– Oj, många år. Men 1994 var första gången, svarar en man.

– Ja, och tyvärr bröts traditionen under två år när det var pandemi, tillägger en annan.

Hasse har varit medlem i föreningen i drygt 15 år.

– I år prövar vi ett lite nytt grepp inför mopedrallyt. Att jobba mer med förberedelser och planering, säger Hasse.

Därför har man infört en rallygrupp, med Mikael Karlsson som sammankallande. Han kom med i Calmare moped union för tre år sedan, just vare rallyt.

– Jag hade precis köpt en moped, efter ett stort glapp. Jag åkte med i rallyt och då såg jag att det fanns en klubb, och gick med, berättar Mikael.

Nu är han alltså i högsta grad engagerad i kommande rally.

– Vi har hittat en runda vi tänker köra, men det har varit för kallt att åka hittills så vi har bara kört med bil en gång. Idag ska vi för första gången köra med mopeder, säger Mikael.

Berit Hübinette, klubbordförande, Hasse Hagblom och Mikael Karlsson, sammankallande för rallygruppen säger alla att mopedåkning innebär en härlig frihetskänsla.
Berit Hübinette, klubbordförande, Hasse Hagblom och Mikael Karlsson, sammankallande för rallygruppen säger alla att mopedåkning innebär en härlig frihetskänsla.Foto: Lina Watanen
Annons

Tidigare år har man startat vid Södra vägen i Kalmar, och sedan följt en runda. I år väntar en ny startplats, vid Green deer i Läckeby, före detta Svenssons motor.

– Det lite tråkiga är att det inte blir samma känsla med kortege som när vi åkte från Södra vägen. Det kommer nog inte stå och titta lika mycket folk nu längs med vägen. Samtidigt är det roligt med en ny runda, säger Hasse.

Norra Stävlö, Söregärde, Rockneby, Skammelstorp, Vångerslät, Sandsborg, Östingstorp, Ekemålen, Ålkärret, Årtebäck, Kvilla och Förlösa är några ställen som passeras innan rundan åter knyts ihop vid Green deer. Förarna kommer få se många platser som man sällan passerar med bil.

– Sträckan är runt fem mil och tar cirka två, tre timmar att köra. Det blir också ett stopp med korvgrillning, säger Hasse.

– Och vid Skammelstorp finns Mokällan, en naturlig källa med dricksvatten. Där planerar vi ett vätskestopp, tillägger Mikael.

I och med den nytillsatta rallygruppen satsar klubben i år på mer förberedelser, nya skyltar och pilar och så blir det utmärkelser i stil med ”bäst renoverade mopeden” eller ”mest udda och fräck”.

– Det svåra är att planera för hur många som kommer. eftersom vi inte har någon föranmälan. Vi har marknadsfört oss bättre och mer i år och det är svårt att veta om man ska köpa korv till 100 eller 200 personer, skrattar Mikael.

Hasse nickar medhållande.

– Det är inte lätt att veta. Första rallyt 1994 var det inte många som körde, men vi märker att intresset ökar hela tiden. Förra året slog vi rekord med 145, kanske 146 deltagare.

Calmare moped union har i dagsläget ett 30-tal medlemmar. En som varit medlem i tio år, och som fyra år tillbaka är ordförande, är Berit Hübinette.

Annons

– Jag älskar friheten med att köra moped. Du känner skiftningarna i temperaturen. Doften när du kör förbi ett rapsfält, och det doftar sött och gott. Eller när du kommer in i skogen och det blir svalare och en helt annan luft, säger hon.

Gemenskapen är ännu en viktig faktor.

– Det är en härlig känsla när man är några stycken eller många som kör tillsammans. Och eftersom vi kör 30-moppar hinner vi se så mycket, säger Berit.

– Ja, hade man velat åka fort hade man skaffat motorcykel, skojar Mikael och tillägger med ett stort leende.

– 15 år är ingen ålder. Det är en känsla!

Foto: Lina Watanen

För honom innebar mopedköpet som vuxen inte bara en frihetskänsla, utan även flashback till barndomsminnen.

– Som 15-åring fick jag en moped, men sedan blev det ett långt uppehåll. För tre år sedan var jag en tisdagskväll på en motorträff i Folkets park. Jag hade länge varit sugen att köpa en moped och stannade till och pratade med två killar som stod vid sina mopeder.

Mikael undrade, mest lite med glimten i ögat, om de visste någon som hade en moped till salu. Gissa om han blev förvånad när killarna pekade på en man en bit bort och sade ”ja, han”.

– Jag gick fram till mannen och vi bestämde att jag skulle åka hem till hans garage i Smedby för att titta på en moped. När han drog av filten stod min våta dröm där under, en Zundapp KS50 från 1971. Det var inget snack, jag skulle bara ha den och det blev en snabb förhandling.

Även Hasse kör en Zundapp KS50, fast årsmodell 1980. Och just den dagen när gänget ställde upp sig utanför köpcentret, hade Berit med sin NSU Quickly, 1955.

Annons

– Den är till salu, för jag har tre andra mopeder också. Jag har några hemma i Rälla, och en vid vår stuga på norra Öland, ler Berit och man förstår att närheten att kunna ta sig en mopedtur är viktig.

Foto: Lina Watanen

Intresset för de tvåhjuliga fordonen har ökat stort sista årtionden, vilket inte minst märks på ökade priser.

– Det är höga priser idag, jag tycker nästan det gått över styr. Det kan vara billigare att köpa en motorcykel än en moped. En eftertraktad moped kan kosta 40 000, eller 50 000 kronor, ja ännu mer än så, säger Berit.

– Det är lite två läger. Ett gäng som gillar att vara ute och åka med sina mopeder som de är, ett annat som gillar att renovera och göra business, säger Mikael.

– Jag tycker mopeden ska utnyttjas. Vi brukar säga att vi är en klubb som vill köra och träffas, säger Berit.

Sommartid träffas medlemmarna någon gång i månaden för att just köra, grilla och umgås.

– På vinterhalvåret när det inte är körväder försöker vi ändå ses, kanske gör vi något studiebesök, säger Berit.

Just nu ser de fram emot sommaren, som innebär en finsäsong med många härliga körturer på moped.

I år blir en ny startplats för mopedrallyt, från Green deer i Läckeby, före detta  Svenssons motor.
I år blir en ny startplats för mopedrallyt, från Green deer i Läckeby, före detta Svenssons motor.Foto: Lina Watanen
Lina WatanenSkicka e-post
Så här jobbar KLT med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons